måndag 4 januari 2021

vakat..

Åkte upp till kompisen för ett kvällspass på gris. Jag hade dessutom med mig dörren och karmen som jag snickrat till hans jordkällare, den gamla dörren har ruttnat bort.. Idag ställde jag bara dit dörren men givetvis ska jag montera den vid tillfälle, gångjärnen la jag in i jordkällaren så länge så att alla grejer är samlade. Och en skiva masonit släpade jag med mig också då kompisen ville ha det, han ska klä nya dörrsidor i sin gamla amazon. När grejerna var avlastade så tog jag mig till åteln.. kl 1545 var jag på plats. Kl 1700 körde spridaren igång.. nu var det mörkt men åtelbelysningen ville inte tända upp, jag tände min pannlampa med rött sken och kopplade på det lilla batteriet som jag hade i kojan, vips så lös åtelbelysningen.. Kl 1715 hörde jag en gris grymta till vänster om mig.. vinden låg fel ikväll...otur! Jag satt kvar för om det kom gris från höger eller rakt framifrån så kanske de inte kände doften av mig..  Men vid kl 1900 grymtade snett åt höger..  Grisarna fick vittring även där.  Jag satt kvar och hörde stenar som slog mot varann och ljud som lät som hjortar som slogs.. Men det kom inte fram några djur.. Vid kl 2015 avslutade jag mitt pass.. Kompisen går ju och lägger sig tidigt så jag har ju ingen bärhjälp om jag sitter längre..  På vägen hem idag så såg jag en dovhind i vägkanten och en hare som sprang över vägen..  Det gäller att ta det lugnt när man kör i viltrika områden...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar