söndag 24 januari 2021

gallrat ett björkbestånd.

Kompisens mark är ganska tätvuxen här och där.. Jag erbjöd mig att göra en varsam gallring vid bäcken närmast gården.. Där växte björkarna endast på höjden då de stod för tätt. Jag har en grovtandad fogsvans.. ja ni läste rätt! jag är sjukt snabb på handsåg och både envis och lite knäpp... Träd som jag valde ut att leva vidare kvistades något och övrigt smått plockades bort.. många träd var döda redan.. Jag sparade en vild fläder, några hassel, några sälgar någon rönn och en brakved. Närmast bäcken sparades i huvudsak al, i kanten på gärdesgården hittades ett körsbärsträd. Någon slags klängerväxt med klättrade på en grupp träd så de träden fick stå orörda.. jag tror att det kan vara en kaprifol.. det får vi se när bladen kommer. Jag gallrade en yta på 100 x 50 m grovt uppskattat..  Det tog 3 h och jag tog nog bort 150-200 träd kanske? Onsdag och torsdag är jag ledig i veckan så det kan nog bli jakt och fortsatt gallring då... Det är riktigt roligt att gallra och forma jaktmarken..  Jag tror att det kommer bli en fin björkdunge med vitsippor och gräs i botten framöver och det borde både hjortar och grisar uppskatta..  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar