söndag 8 november 2020

jakt...

Idag åkte jag upp till kompisens mark.. tanken var att försöka skjuta ett dovvilt eller en gris... Jag tog tornet vid ängen och smög mig dit i mörkret.. Då det står bredvid en trafikerad väg så är det lätt att smyga när bilar passerar.. Jag klättrade upp och spanade ut över åkern.. på andra sidan stod en flock med 7 dovvilt.. Hållet var lite väl långt för min smak..150-200m och jag hoppades att de skulle gå ut och komma närmre.. jag ville ju inte skjuta någon med horn då de är fredade för tillfället.. Men när det började ljusna så kom dimman istället.. sikten blev usel.. vid kl 1000 var det dags för kaffe.. kompisen hade haft en liten dov i sitt pass men den försvann i buskaget.. Vi drack kaffe sen fixade vi på åtlarna.. spridarna fylldes och batteri byttes ut.. dessutom skottfältsröjde vi.. Vid min åtel i granplanteringen upptäckte jag en stor sölgrop... och ett stort bestånd med kantareller... Vi beslutade oss om att röja fram i januari och glesa ur skogen vid min åtel.. förhoppningsvis får man ner lite ljus om man öppnar upp.. Vi tog oss till en annan del utav marken och röjde en stig genom skogen.. sen funderade vi på ytterligare ett pass... Jag satte mig i tornet i 2h till innan jag åkte hem men det gav inget.. När jag kört 5 km så såg jag en flock på 8 hjortar och minuten efter såg jag 3 hjortar till... så det finns gott om dem i omgivningen..



1 kommentar: