söndag 17 maj 2020

jagat vildsvin..

Jag åkte upp till kompisens mark för att jaga vildsvin.. Kompisen tog passet med trefoten och jag tog passet i den täta granskogen. Klockan var ca 1930.. Jag insåg efter en timme att vinden låg dumt till då det blåste från kojan mot åteln.. Jag beslutade mig för att byta pass och gick till tornet vid åkern.. Det blåste ganska bra där..men åt rätt håll. Ute på åkern satt en hare och på andra sidan åkern gick ett dovvilt.. ett mörkt djur. Efter någon timme såg jag en dovhjort med små horn på hygget bakom åkern.. Framåt kl 2100 kom en grävling rusandes på andra sidan åkern.. strax därefter kom ett rådjur ut...sen en hjort och ytterligare en hare....kl 2150 hördes en smäll... och en till..  Det visade sig vara min kompis som haft jaktlyckan med sig i afton...En gris av två som vart framme låg under spridaren. Jag åkte bort med terriern så att hon skulle få göra ett enkelt dödsök.. Hon blev ivrig och kände doften direkt...Vildsvinet hittades och luggades utav terriern.. Jag gratulerade min gode vän.. Vildsvinet släpades till bilen för transport ner till gården.. Jag flådde och tog ur grisen...vikt ca 40kg skulle jag gissa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar