söndag 2 februari 2020

jaktdag..

Åkte upp till polarens mark i morse..
Satte mig vid åteln med trefoten... Det knakade som vanligt till vänster om mig...  En ekorre kom fram när det ljusnade och ringduvor och nötskrikor. Några kråkor flög förbi och kraxade.... Efter några timmars vakande gick min kompis ett varv genom skogen utifall att det gick att stöta nåt.. En stor och ståtlig räv ilade förbi... Strax därefter började det skälla. . kompisen hade stött ett rådjur.. men han hade även sett en hjort. När kompisen gått runt så kom han upp till mitt pass.. vi gick och kikade till vänster om passet... där var vältrampade stigar fram till ett hål i gärdesgården .. och högar med spillning från hjort. Vi funderade på om vi skulle ställa jakttornet där för ett test...men inte idag. Nu var det dags för kaffe.. Min gode väns kompis hade med sig en ny hund... en tysk jaktterrier valp...En lekfull liten krabat... Efter fikat gick jag bort mot min åtel i den täta skogen... Åteln ligger på baksidan av en kulle strax efter åkern.. Jag hade med grensåg och sekatör och stamkvistade längs stigen runt kullen.. ungefär 3-400m skulle jag gissa... Nu blev det ett fint viltstråk... jag öppnade upp några gläntor mot åkern också... 3-4h arbete...men nu kan man sitta i kanten av åkern och passa på djur som kommer längs stigen... och ha kulfång mot kullen/berget bakom.. Hur bra som helst! Kompisen undrade om jag ville ha kaffe så det blev en fika till... Sen bar det iväg bort till åteln där jag satt i morse... jag satt väl någon timme innan jag började frysa... mina kläder var ju blöta av svett...och temperaturen var 0 grader nu... Det blev hemfärd istället...Här är bild på åteln med trefoten och på hundvalpen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar