onsdag 8 januari 2020

Teneriffa..

På nyårsafton åkte hela familjen ner till Teneriffa..  Egentligen tycker jag inte om att flyga men frugan hade övertalat mig.. Med 3 barn blir det lätt en slant som får hostas upp.. 60 papp för att vara exakt... Starten gick fint och jag drog i mig en rom och cola för nykter ville jag inte dö om vi skulle störta... Resan beräknades ta 5 h och 30 min... Vi åkte i turbulenta områden när vi passerade England.. planet skakade rejält så de fick gå tillbaka med matvagnarna.. Landningen efter resan gick fint.. Vi möttes av en skaplig värme när vi klev av planet... Nu blev det buss till hotellet.. Compostela Beach...som ligger vid Playa las Americas...
Vi bodde precis vid den stora gatan genom staden så det fanns gott om butiker och uteliv. På hotellets innegård fanns det solstolar och pooler. Och gick man utanför så var det bara 100m ner till havet typ.. och världens finaste strandpromenad..  Det blev badande i både hav och pool, jag föredrog havet då det fanns sevärdheter både i vattnet och på land.. bland annat ett vikingaskepp.. Vi åt på hotellet varje dag då vi hade all inclusive.. rätt smidigt och jag åt nog 1kg kött per dag... lamm, biff, kyckling, fläsk mm... Ägg och bacon varje morgon.. På kvällarna blev det öl ur pumpen...
En morgon fick jag se en välbekant figur ... det visade sig att Skara Bert hade en lägenhet på området.. Det blev ett par pratstunder med honom och även några med hans fru... Bert är ju nån som vart med i hela mitt liv.. Eddie Meduza har gjort rätt många låtar om honom...
På hotellet bodde även en Göteborgsprofil som jag träffat förr.. M. Dee som är mest känd som trummisen i Motörhead.. men numera lirar han i Scorpions.. Jag såg honom flera gånger men fick inte nåt bra tillfälle till att snacka med honom.. jag ville ju inte störa när han låg och solade med sin fru och vänner.. Vår familj gick strandpromenaden en dag och bort till marknaden...där köpte vi lite blandat.. oäkta märkeskläder till äldsta dottern.. calvin klein, hugo boss och sånt.. grabben fick en tommy hilfiger keps...  Själv gick jag och köpte en flaska mörk rom.. Captain Morgan och en flaska Grants.. 180kr respektive 150kr för 1 liters flaskor....  Staden bjöd på ett myller av folk och butiker.. Hard Rock Cafe låg bara några hundra meter bort.. I varje gathörn stod det en snubbe och sålde prylar.. solbrillor.. klockor.. väskor mm.. hi boss hi boss sa de.. Vi stannade till hos en som ville fläta håret...så lilltösen fick halvflätor...  jag kunde få gratis sa de..haha..  Tjejen som flätade håret på min dotter kom från Senegal.. det verkade övriga försäljare göra också... På kvällarna lirade jag pingis med grabben... men boll och rack hade sett sina bästa dagar...Och nu har jag lovat grabben att fixa ett pingisbord hemma i vår...  Veckan gick fort och nu väntade resan hem.. Bussen kom som den skulle och vi kom till flygplatsen.. i tullen tog de in min lilltös och topsade henne i jakt på droger... och som väl var hade inte min 9-åriga dotter något knark på sig..  Vi gick ombord på planet.. värmen kunde man inte klaga på.. Planet var en airbus 321a eller nåt sånt...  Planet drog på och vi lättade... uppåt uppåt uppåt... det kändes som om vi aldrig var uppe på höjd.. det slog lock i öronen... Efter ett tag var vi uppe på 36000 fot och höll en fart på 520mph... Planet gick stadigt men nu hade jag fått huvudvärk.. kanske baksmälla efter en veckas öldrickande... Flygvärdinnorna hade panodil så det var ju bra.. När vi åkte över Dublin kunde vi se stadens ljus... man är rätt långt uppe i skyn..  30 minuter innan landning kände man hur de slog av på farten....och planet gick längre och längre ner i luftskikten.. ett parti var rejält skakigt... snart såg man ljuset nere från någon stad..Gråbo eller Lerum kanske? Planen brukar svänga in mot Landvetter från det hållet.. jag brukar få planen över huvudet när jag fiskar på Härsjön... Landningen gick rätt fort och jag kände inte så mycket av den... Iväg till väskutlämningen och när väskorna greppats ringde vi vår privata taxi.. farsgubben och frugans brorsa... Så gott att komma hem... tyckte iallafall jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar