torsdag 17 oktober 2019

vakat gris...

Efter morgonens kalvjakt beslutade jag mig för att testa grispasset på kvällen istället. Jag gick till passet tidigt.. strax efter kl 1500... Det kunde ju passera nåt annat längs stigen. Jag kröp in i min lilla koja.. inte ett majskorn syntes under spridaren.. Några nötskrikor och 2 skator besökte platsen.. Jag sprayade tjärspray genom gluggen för att dölja min vittring..Vinden låg rätt så det blev till att sniffa tjära i några timmar...  Vid kl 1840 drog spridaren igång.. majsen rasslade ut.. Det mörknade och strax därefter fick jag se ljusa skuggor längst bort i lampans sken.. Var det en uggla? nä det var grisar.. flera stycken och strax så stod de under spridaren och smaskade. Jag kikade genom siktet men ville gärna att de tittade fram lite bättre i ljuset.. Plötsligt såg jag att en gris sprang iväg bortåt! oj bara de inte fick vittring av mig.. jag vred upp bössan och sköt första bästa gris jag kom åt! pang!!!!!  Grisen som stod 7 m bort föll direkt... Den sprattlade en stund.. Jag hörde av mig till kompisen som kom och var draghjälp... Det var en lagom matgris.. en årsgris av honkön på ca 40 kg.. Men jag hade drabbats av världens huvudvärk under kvällen.. Att jobba till 2200-2300 varje kväll och gå upp vid 0400-0500 och jaga hela mornarna sliter mer än vad man tror.. Jag flådde grisen och tog ur den.. sen fick den hänga under kompisens tak utomhus... Efter ca 45 min bilfärd var jag hemma och då lättade huvudvärken som väl var...  Idag har jag skickat in en bit kött för trikinanalys... Och dessutom tog jag sovmorgon för en gångs skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar