måndag 14 oktober 2019

servat bilen...

Servade vår bil igår... Olja och oljefilter samt luftfilter skulle bytas... Först hissade jag bilen och lossade skyddskåpan inunder motorn och därefter lossades oljepluggen.. Oljan var svart och riktigt skiten... Oljefiltret på en v70 d5 är av typen insatsfilter och sitter uppepå motorn.. och givetvis saknade jag en hylsa i den storleken.. Fick ta en tur till feltema och köpa en hylsa strl 36... Men när jag kom hem så insåg jag att hålet i hylsan var bra mycket större än mina spärrskaft..  Det blev till att såga av ett fyrkantsjärn och hamra in det i hylsan.. därefter kunde jag greppa med en skiftnyckel och skruva loss filtret.. Nytt filter på plats och ny olja i motorn.. Dags för luftfiltret... jag lyfte på filtret och där hade mössen byggt ett bo.. de hade minsann släpat in både löv och hasselnötter.... Bilen blev nog glad för den gick riktigt tyst och fint efter behandlingen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar