fredag 18 oktober 2019

kalvjakt dag 5

Gårdagens kalvjakt missade jag.. och idag var det 5e och sista dagen.. Igår hade de skjutit en dovhind på kvällen som hängde under taket på gården.. Jag tog mig till passet där jag suttit större delen av veckan.. Det verkade som grisarna hade bökat mer sen sist längs vägen. Jag satt och hörde prassel i mörkret men när det ljusnade så hördes inget längre.. Bara 2 ekorrar, 2 ringduvor och några nötskrikor som härjade på åteln... Jag smsade kompisen.. han hade haft en get framme en snabbis... inget som han hann med att skjuta på... Vid kl 1000 bröt vi för dagen... Kompisen gick ner längs en skogsväg där vi ska göra ett nytt pass.. det prasslade i snåren och en hjort kom fram.. den hade stånghorn och gick rakt mot honom.. Kompisen stod stilla och när hjorten var 5 m bort fick den vittring,kastade och sprang iväg.. Det var synd men den går väl kvar på marken..  Efter en kaffepaus blev det grovstyckning av vildsvinet jag sköt... Kompisen tog en stek och resten tog jag med mig hem. Väl hemma plockades köttkvarnen fram och allt kött på denna gris blev till färs.. Frysen är redan full av stekar, fileer och grytbitar... Färs är mer användbart tycker jag... Barnen hjälpte till.. grabben(6år) malde kött och lilltösen(9år) fyllde fryspåsarna... När det var färdigt kom mejlet från labbet, ingen förekomst av trikiner stod det.. Så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar