lördag 26 oktober 2019

Glögg..

Idag insåg jag att frysen var full... Jag plockade ur aroniabär, blåbär, röda vinbär och krusbär.. Fyllde en stor kastrull och fyllde på vatten.. När det kokat en timme tillsatte jag 1kg strösocker... Sen skalade jag 2 jättestora potatisar och tärnade dem i bitar.. Potatisen stoppade jag ner i min rengjorda jästunna.. Därefter tärnade jag en bit färsk ingefära.. Hällde därefter på det silade avkoket.. Kryddade med kanel, kardemumma, nejlikor och pomeransskal. Ett stort paket russin åkte ner i tunnan med...och 2-3 dl bryggsocker som jag hade stående.. Jag lät det svalna i några timmar och sen strödde jag i starkvinsjäst...Nu tänker jag att det kan stå och jäsa fram till första advent eller nåt sånt.. Det luktar gott redan nu så smaken borde bli helt ok, i värsta fall får jag ha det som lockmedel till vildsvinen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar