söndag 4 augusti 2019

Nytt intresse...Häst!

Hela livet har jag varit rädd för hästar mer eller mindre.. Men vi har haft hästar i släkten där jag kunnat rida fritt i många år..om jag bara hade vågat. För några månader sen började min dotter intressera sig för ridning och hon har ridit på kusinens häst flera gånger sen dess.. Eftersom jag har kört till kusinen och varit med så har jag fått övervinna min rädsla och på 2-3 månader har jag lärt mig att hämta hästen i hagen.. ställa den i boxen.. rykta/borsta.. kratsa hovar.. sadla och sätta på träns.. Jag har även vågat mig på att gå bakom hästen! Det är ju livsfarligt för det har jag sett på youtube...haha. Fast besluten att övervinna min rädsla helt så köpte jag en hästbok om att lära sig rida...den boken läste jag ut på 2 dagar. Och idag slog jag på stort och åkte på en ridlektion själv! I boxen stod det en ardenner.. en valack med en vikt på 800 kg. Spännande.. eftersom jag saknade skor med klack så blev det barbacka ridning.. endast en mjuk "dyna"  fäst med en sadelgjord.. Jag fick hoppa upp på hästen.. Oj vad vingligt det kändes till en början..  Ridläraren ledde hästen ett varv med mig på.. Jag var imponerad av att jag vågade mig upp. Hon ledde upp mig till paddocken..Där fick jag greppa tyglarna och lära mig styra.. Jag fick testa att starta hästen och få den att stanna..Det gick bra och jag fick rida själv flera varv. Hon la ut bommar som jag fick styra över och bildäck där jag fick köra slalom.. Det gick bra tyckte hon.. men hon undrade om det verkligen var första gången jag satt på en häst.. jag var en naturbegåvning.. haha. Vi gick ut i skogen och jag fick rida längs en väg.. där fick jag lära mig hur man flyttar hästen i sidled längs vägen. Jag fick rida upp för en backe...och säga åt hästen/hindra den från att beta längs diket..När vi kom tillbaka till paddocken fick jag lära mig hur man backar med hästen... Jag testade lite trav men det var  läskigt.. man borde nog ha sadel och stigbyglar till det.. Sjukt imponerad av mig själv avslutades lektionen.. men jag var välkommen tillbaka och då kunde vi rida ut på varsin häst i skogen tyckte läraren.. Grymt kul hursomhelst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar