onsdag 7 augusti 2019

nattens vakpass

Satte mig i vaktornet igen.. Vädret lovade uppehåll vid senaste kollen. Klockan var 2100.. Några ringduvor flög iväg när jag gick till tornet.. 2 korpar cirkulerade runt åkern.. Vid 2200 började det tystna.. och vid 2300 hörde man prassel.. Rådjuren skällde på andra sidan åkern.. Räven kom ut och vrålade uppe på åkern utom synhåll.. Strax efter hördes grisarna på samma ställe som räven.. nu var det bara att vänta.. mitt mörkersikte var monterat och klart. Jag testkikade ut genom gluggen.. men märkte att gluggen var lite för låg om jag siktade rakt ut mot åkern.. Som väl var gick det att sikta åt höger mot åteln.. Det blir till att kapa upp gluggen vid tillfälle.. Jag väntade och väntade.. men några grisar dök inte upp... istället började det regna... och åska! Jag kröp ner på tornets golv och försökte sova.. inte lätt men jag slumrade nog någon minut..  Framåt 0400 såg det rätt ljust ut.. men dimmigt.. 0417 åkte jag hem....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar