lördag 31 augusti 2019

Duvjakt

I eftermiddags var jag bjuden på duvjakt.
En god vän och hans kompis behövde en extra skytt..Vi började jaktdagen med att gå över marken och skrämma/klappa bort alla duvor. När det var gjort tog vi plats på passen. Jag fick sitta på ett berg med åkrar på alla sidor om. Kompisens kompis fick sitta nere i en märgelhåla.. med massa bulvaner uppställda på vetestubben. Min kompis kom upp till mig med apportören för dagen.. en flat coated retriver.. Lövcamot och ansiktsmasken togs på.. Fåglarna drog förbi.. en ormvråk, 3 glador, en häger, 2 fiskmåsar..en korp.. och en hel del ringduvor... Skyttet från min sida gick hur bra som helst . Jag förvaltade mina skottchanser väl oavsett från vilket håll de dök upp. Jag fick ner 8 st och kompisen 3 st tror jag.. Kompisen berömde mitt skytte...så det kändes ju lite kul. Apportören hade det lite jobbigt i berget men var riktigt lugn och fin, helt oberörd av skotten. Efter några timmars jakt åkte vi hem igen.. Jag fick med mig fåglarna.. och brösten plockades ur.. Dessa stektes med blandsvamp, salt och vitpeppar och en skvätt grädde... Egenodlad savoykål, en ostmacka och en bärs så var kvällsmaten fixad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar