söndag 16 juni 2019

Vätternrundan 2019

Igår genomförde jag Vätternrundan. Jag åkte upp till Motala på fredagen.. När jag blickade ut över sjön så funderade jag på om jag inte var lite dum i huvudet... Vättern är ju ett hav utan slut typ.. Väl i Motala tog jag in på en camping vid Råsnäs.. 500 kr för bil och tält.. Tältet restes på 5 minuter..Sen cyklade jag in till stan och hämtade ut nummerlappen.. Jag handlade frukost och nåt att äta.. Vatten hade jag med mig hemifrån i kylväska. Jag försökte mig på att sova efter kl 1900.. Det var inte lätt då jag satt upp tältet vid infarten till campingen och hade 3 högljudda tyskar precis bredvid.. Vid 2330 klev jag upp utan att ha sovit.. Packade ihop tältet och cyklade till stan..Träffade på en Örebroare som jag snackade med fram till start. Jag letade upp startfållan och inväntade min starttid.  Starten gick strax före 0100.. Det var mörkt och jag tog rygg på en norrlänning de första milen.. Man tog det rätt lugnt fram till 0230 då det ljusnade. I depån försvann grabben.. Jag hittade en ny snubbe på en crescent som jag sällskapade med ett tag.. Nere i Jönköping käkade jag köttbullar och mos.. Jag cyklade själv men passade på att haka efter när det kom snabba grupper cyklande.. Man tjänar på att ligga på rulle.. I Hjo käkade jag lasagnen som bjöds.. Efter 15 mil nåt sånt så började knäna bli möra.. och även nacken..och axeln och armbågen.. Uppe i Karlsborg så tänkte jag ringa mina polare som var på en militär återträff inne på regementet.. men telefonen hade dött.. Jag unnade mig lite nackmassage i ett av tälten. Sen upp på hojen igen...Efter 25 mil började det ömma i arslet och jag försökte att stå upp bitvis.. men knäna ville inte vara med riktigt.. Jag vågade inte pressa på längre i backarna.. kändes ju som om att knänas senor höll på att brista.. Men när det stod 20km kvar på skylten så började jag spurta..  men det var en lång lång mil till nästa skylt.. började fundera på om jag missat skylten? men så kom den! trampa trampa trampa.. närmare och närmare stan.. När vi såg Motalabron så kändes det gott.. in genom stan.. känslorna rusade genom kroppen..  Jag trampade hårt in i det sista och det kändes som tårarna sprutade när jag gick i mål.. vilken lycka! Jag var i mål på 13 h och 14 minuter... Nu skulle jag hitta min skjuts hem... men de stod inte vid mål.. Jag cyklade in till campingen.. måste ha tag på el för att ladda telefonen.. men när jag stod vid bilen så kom min skjuts.. perfekt timing!  Annars hade jag vart tvungen att vila 6h innan hemfärd.. Väl hemma blev det dusch och en pizza..sen god natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar