söndag 9 juni 2019

vakat gris..med resultat!

Med nyfyllda åtlar var det ju lika bra att jaga.. Jag tog passet i det täta och kompisen satte sig vid det andra stället. Klockan var strax före 2000.. På marken låg det majs kvar under spridaren.. Ringduvor hördes i träden.. Vid 2130-2200 nånstans så tändes lyset.. Kompisen smsade att en räv sprang över den andra åteln.. Det började knaka,prassla och låta.. Plötsligt hördes grisar frusta och grymta.. Det vällde fram en hel hög med grisar.. En stor sugga och flertalet kultingar.. En halvstor gris dök upp och jag kunde inte se några dragna spenar som på den stora suggan.. Jag bedömde att det var en gris runt 30-40 kg? Riktade in bössan och tryckte av.. Flocken med grisar sprang åt alla håll. Spridaren drog igång och sprutade majs..Det prasslade och frustade i några minuter en bit bort. Kompisen tog sig till mitt pass. Gemensamt undersökte vi skottplatsen med pannlampor.. Inte en droppe blod fanns.. märkligt! avståndet var bara ynka 8-10 m.. Då terrängen var tät så valde vi att inte krypa efter en eventuellt skadad gris i mörkret...Tog skottet där jag trodde så låg den inte långt bort.. Tidigt i morgonljuset var jag tillbaka med terriern i koppel.. Hon har intresse för allt vilt och har tränats på diverse spår under åren..Vi gick till skottplatsen.. Jag sa spååååår..  Hon tycktes nosa på marken och sen började hon dra åt ett håll.. Vi följde stigen.. hon svängde åt vänster längs med stigen som går upp för berget.. Men hon kom ner igen. Vi fortsatte 150 m längs den huvudsakliga stigen.. Det borde ju finnas blod...Vi vände och terriern stretade in mot ett buskage där hon vädrade nåt.. Kanske där grisarna tagit daglega? Lika bra att tro på hunden och gå efter i det täta buskaget.. och såg man på! 10 m in i buskaget låg den.. död! Skottet hade tagit lite längre bak än jag trott.. typ 10 cm.. En gylta på 50-70 kg? tung var den iallafall...Något hade varit framme och ätit på skinkan.. räv eller en artfrände?  Grisen flåddes och togs ur.. spolades ren och putsades... Hunden har än en gång bevisat att hon duger! Kanske skulle fixa ett t5 mini pejlhalsband åt henne?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar