söndag 12 maj 2019

vakat vildsvin..

Satte mig på pass hos kompisen igår kväll.. Klockan var 1830.. Klockan 1900 drog spridaren igång.. Kompisen satt på den andra åteln.. Ringduvor gick och plockade av majsen.. Klockan 2000 smsade kompisen.. den andra spridaren hade kastat ut käk.. Vid 2100 ungefär så hördes en smäll.. Kompisen hade skutit på en ensam gris.. Den hade inte markerat nåt i skottet utan bara sprungit iväg... Efter en halvtimme bröt jag mitt pass och tog mig bort till kompisen.. Vi gick ner till skottplatsen... ett långt spår efter kulan fanns i marken där grisen stått.. det syntes inget blod.. ingen päls eller nåt sånt.. Vi undersökte en bit bort i terrängen åt det håll grisen sprungit.. Ibland kommer det inget blod förrän efter flera meter... men vi kunde inte se nåt.. Vi undersökte skottplatsen igen..  och igen.. och igen...Kompisen trodde att han kunde ha hållt lite för lågt...  Av vår bedömning så verkade det så.. Otur.. jag åkte hemåt och kompisen ordnade fram en tränad eftersökshund. Eftersöket gav tydligen inget resultat fick jag veta nu på morgonen..  Kompisen gick och testskjöt bössan vid åteln.. konstigt nog tog skottet som det skulle... Det är väl som när man vakar räv i mörker.. man tenderar till att hålla lågt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar