tisdag 7 maj 2019

humle..

Tänkte att jag skulle börja odla humle här hemma.. jag köpte 2 honplantor av sorten nordbrau.. Det är nämligen honplantorna man vill ha...det är de som sätter kottar.  Kottarna används som smaksättare och konserveringsmedel vid ölbryggning.. En planta ska kunna ge 400 gram humle ungefär.. denna sorten blir omkring 7 meter hög. Man vill inte ha några hanplantor i närheten för då blir det fröer i kottarna och smaken försämras..  Jag började med att gräva ner 2 plaströr på högkant.. Spikade sedan en låda av tryckt virke... sedan stoppade jag i en bit väv som häftades  mot lådans kanter.  Botten fylldes med halm.. sen grävde jag jord ur komposten här hemma.. och efter att ha planterat humlen så fyllde jag på med köpejord...Det skall fyllas lite till och sen ska jag ha täckbark på ytan tänkte jag. Som klätterstöd har jag 2 rejäla granstörar.. dessa har jag inte barkat av... det kanske jag borde göra? vi får se.. Tanken är att bygga några lådor till på kullen och köpa mer humle..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar