måndag 11 mars 2019

Gårdagens grisvak..

Efter jobbet åkte jag direkt upp till polarens mark.. Klockan var 1700 och hade jag otur så var de redan på åteln.. Jag kollade mejlen för säkerhets skull.. inga nya bilder iallafall. Jag smög upp till kojan och kröp in.. Jag kunde inte se någon majs på marken ,men det var ju en stor gris framme mellan 0500 och 0600 i morse så den hade väl sopat rent.. Det började skymma i det täta men över kojan där skymningsrelät satt var det fortfarande ljust..
Jag väntade på att spridaren skulle köra igång klockan 1800.. men konstigt nog gjorde den inte det.. Skymningsrelät slog till och lampan tände sig.. Det var helt ok skjutljus nu..   En stund senare såg jag en ljus klump springa fram.. gris eller grävling?  Jag hann inte reagera innan nästa kom springande.. Gris! Jag lyfte bössan och 3-4 till välde fram.. och några större i bakgrunden.. plötsligt kom säkert 10 små till och några stora ytterligare.. Det smaskades och nu hade jag kultingar på 6-25m håll över hela marken.. Jag satt still och tänkte att åtelkameran kunde få ta några bilder nu när det var så många där.. Jag tyckte mig se en mellanstor gris..en så kallad brungris och lyfte bössan.. Den hade dragna spenar så det var en mindre sugga.. De stora grisarna gick i kanten på ljuset.. Jag beslutade mig för att skjuta en randig.. de var ju så många och med lite tur kunde det väl bli 2 om jag hann en till...  Jag siktade och tryckte av... PANG!! grisarna studsade iväg likt popcorn..  alla utom den jag sköt.. han la sig knall fall..  Jag satt kvar i närmare 30 min utifall att någon eftersläntare skulle dyka upp. Men trött som jag var så packade jag ihop istället.. Nu återstod bara att hämta kultingen i det täta.. jag snackade lite för mig själv... ville ju inte att hela flocken stod bland träden.. Men det var lugnt..  jag tömde ut lite potatisskal som jag haft med från dagens middag.. Sen tog jag en pratstund för mig själv ner till bilen.. Vinden låg ju bra för jakten men mindre bra om grisarna skulle stå längs med den täta stigen... bättre ta det säkra före det osäkra även om grisarna till 99% flyr....  Jag åkte bort till polaren och erbjöd honom grisen.. den kunde jag behålla tyckte han.. jädrigt snällt. Jag åkte hemåt och tog vägen förbi broder Tuck..  där flådde jag och tog ur den lilla nöffen...  så nu hänger den i hanses matkällare.. Det blir helgrillad spädgris sen... Nu återstår det att se om grisarna kommer tillbaka till åteln igen tänkte jag.. men det dröjde inte mer än några timmar så kom första bilden... Antagligen samma flock men det kan ju vara andra också.. KUL!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar