lördag 30 mars 2019

beställt ölprylar...

Jag har fått tummen ur och beställt jäskärl på 30 liter.. jäsrör och hävert,bryggsocker och en ölsats..till en ljus lageröl.. Någonstans ska man börja.. Men jag har mer planer kring ölbryggning.. just nu läser jag en bok om humle.. humle det gröna guldet. Tanken är att börja odla humle hemma i trädgården..  Jag har spanat och hittat flera butiker som säljer sticklingar av honplantor som passar för ölbryggning.  Jag känner flera bönder som odlar korn och även om det inte är maltkorn de odlar så tror jag att det kan vara värt att testa.. vet att de hade 12 procent protein i kornet härom året...det ska det vara minst har jag hört. Egen honung kan jag stoppa i ölen också.. Blir ölen äcklig så får den gå på åteln..det löser sig alltid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar