fredag 15 mars 2019

åtelfix..

I morse började jag med att kolla rävfällan.. den stod fortfarande uppgillrad. Vildsvinet hade bökat i gödselhögen/komposten...det hade vart skoj om den satt i fällan...
Jag lastade in massa prylar i bilen och åkte till kompisens mark. Där hade grisarna varit sen senast också.. såg nästan ut som en stridsvagn gått fram genom terrängen. Jag monterade upp åtelbelysning på det andra passet.. en 3w ledstrålkastare.. skymningsrelä och dimmer. Sen gick jag ner på åteln och hängde upp en spridare och tunna i en utav granarna. Majs och havre fylldes och timern ställdes på 1sek spridning 1900 varje kväll. En halv bal halm ströddes ut under..  Grisarna ska få jobba rejält för kornen på marken...eventuellt plockas spridaren ner när kompisen gjort klart sin nya åtelplats en bit bort.. men ofta är det bra att ha flera pass och alternera mellan dem..  Jag lämnade en halmbal vid kompisens hus.. den är till hans åtelplats. Sen åkte jag bort till åteln där kameran sitter..  En halv bal halm ströddes även här och 5 liter hemgjord glögg.. det luktade som bare den! Spridartallriken gick att snurra och det låg foder på den.. jag bytte ut batteriet mot ett nytt. Jag gick förbi min kamera och fick ett kort.. 50 kort mellan förra och dagens så det har vart några besök även om det inte kommit på mejlen.. Nu väntar jag med spänning på bilder ikväll.. glöggen hälldes på en rand framför kameran och det kan grisarna knappast motstå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar