onsdag 20 februari 2019

diy vildsvinskaramell...

Satt och slötittade på youtube.. Hur man fixar bete för vildsvin och hjort mm.. Ramlade över ett klipp där de satt upp slickstenar för vildsvin och de var som tokiga i det. Jag började fundera och kom på att knäck brukar ju bli hårt som bara den.. Om man kokar knäck och häller majs i det så blir det väl ett block?  Sagt och gjort, jag köpte sirap,grädde och socker och smör hade jag hemma så det blandades i kastrullen...Lite vaniljsocker åkte med av bara farten.. Jag kokade det en stund och hällde det på majsen.. rörde runt och lät det stelna.. Det kunde blivit lite hårdare kände jag.. Jag började googla och lyckades faktiskt hitta en firma som sålde färdiga slickstenar i Sverige...lustigt.. Jag insåg att om jag smälte rent socker och hällde det över mina slickbeten så borde det bli bättre.. så det gjorde jag.. nu vet jag det till nästa gång.. 2st 1kg klumpar gick knappt på 25kr  så det är värt ett test... Kanske inte det bästa att ge sötsaker till nöffe men förhoppningsvis skjuter jag de grisar som dyker upp inom en snar framtid...  Jag skall hänga upp stenarna så det blir jobb med att komma åt dem..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar