fredag 11 januari 2019

skogen med stövarn.. 9h

Denna säsong har jag inte gett stövarn så mycket tid i skogen..eller rättare sagt alldeles för lite tid. Jag vill ha spårsnö så att jag kan släppa på rätt spår och se vad han jagar..  Det har varit dåligt med det. Dessutom har jag vart kass i ryggen till och från.. och för att krångla till det extra så har skogsmaskiner jobbat i skogen ett bra tag nu.. Men idag tog jag mig ut.. Jag pratade lite med skogsarbetarna på morgonen.. Hunden släpptes en bit in i marken. Han sökte ut och kom tillbaka efter en kvart.. Han sökte ut igen och försvann en kvart igen.. Ett nytt sök igen.. borta en kvart även denna gång.. Vi gick till vakkojan och grisåteln.. Han stack iväg i 5 min men kom tillbaka.. Jag började vandra tillbaka i marken.. stövarn stack iväg.. Han började härja runt på en kulle.. varv på varv i flera minuter... Sen sprang han en liten bit och gjorde ett nytt varv.. och ett nytt varv igen.. Kunde han vara en hare på spåren tro?  Efter 30 min och massa cirklar började hunden driva.. Nu gick det bortåt.. Men det vände tillbaka efter några cirklar.. När drevet kom in på 300 m så stod jag beredd i vägkrysset där jag sköt en hare härom året..Harar kommer gärna längs vägar.. Men drevet vände bortåt.. bort till änden på sjön.. och där jobbade stövarn i en bra stund.. Därefter rundade han sjön och följde viltstaketet upp till änden av grusvägen.. Jag gick och mötte honom.. 4 h i skogen fick räcka.. han hade rört sig 2.4 mil...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar