torsdag 17 januari 2019

skogen med stövarn.. 13h

Släppte stövarn på en färsk rävlöpa.. han blev intresserad och stack iväg som en raket i sjökanten.. han korsade grusvägen en bit bort och jag gick dit för att kika.. Men där fanns rådjursspår.. men även rävspår längs vägen..  Nu var det frågan vad han var efter.. Drevet gick bortåt grannmarken och vände efter 1.2 km.. Jag hörde nåt knaka ute bland granplanteringen.. ett rådjur ... och en räv? eller såg jag fel? nu såg jag bara ett rådjur..  Jag gick ner för berget och ställde mig på löpan.. Hunden var 600m bort... men efter några minuter dök han upp och eftersom jag antog att han var efter rådjur så fick jag fyat honom..
Det blev ett nytt drev och denna gång gick det iväg 1.5 km..  Men det tog stopp där dreven tagit stopp några gånger förut.. Vart och kollat där tidigare och där finns en vägtrumma under vägen.. Kunde han ha hittat räven i grantätningen? Hunden vände tillbaka och nu trodde jag att han skulle söka sig tillbaka till mig..  Men han fortsatte förbi och efter ett tag kunde jag höra nya skall.. Jag tog ett nytt pass..  Hunden släppte och vände tillbaka längs vägen.. Jag sprang genom terrängen för att kunna möta upp honom på vägen.. och där kom han så fint... Nu blev det hemfärd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar