onsdag 24 oktober 2018

skogen med stövarn 3h

Första släppet med stövarn denna säsong.. Vi begav oss till åteln på marken hemmavid. Jag åtlade där häromdagen så nu borde rävarna varit där. Stövarn nosade vid åteln och stack genast iväg längs med grusvägen.. Jag gick efter en bit och kunde se att det låg fjädrar på vägen.. Stövarn sprang upp på kullen där rävarna brukar ligga och äta det som de hittar på åteln.. Stövarn började skälla när han var 500 m in i skogen.. Han började driva och drevet gick ner mot sjön.. Jag försökte passa men upptäckte att vinden hamnade helt fel.. Drevet gick till bortre änden på sjön och vände tillbaka på andra sidan..Det fortsatte men passerade på 700 m håll. Bortåt ett vägkryss verkade det ta stopp en stund.. Det gick långsamt och jag kunde inte höra några skall.. Jag passade på att plocka lite svamp.. jag hade lovat en arbetskamrat att fixa svamp.. Jag såg att stövarn närmade sig och hörde skall på nytt.. Det kom närmre så jag gjorde mig beredd.. men på 300 m håll svängde det förbi.. Och eftersom det fortsatte bortåt så leta jag lite mer svamp.. Stövarn kom och sökte kontakt med mig.. Han verkade trött och vi gick till ett kantarellställe.. Jag hittade massor och plötsligt stack stövarn iväg igen.. Ner vid grisåteln.. och vidare ut i tätningen i mossen.. Efter en stund hittade han nåt och jag gjorde nya försök att passa.. att det ska vara så himla svårt.. Stövarn tappade intresse efter en stund och kom tillbaka.. Nu kopplade jag honom.. 16 km fick räcka för dagen.. Jag fick ihop 3 bärkassar med svamp..  ungefär 3 liter taggsvamp, 5 liter gula och 10 liter trattisar... Jobbarkompisen blir nog glad.. affärn tog 300 kr kilot för trattisar..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar