onsdag 10 oktober 2018

rulltunna till vildsvin

Tillverkade en rulltunna till vildsvinen idag.
En bit markrör.. en bit plyfa.. och lite annat.
Först borrades det hål i röret.. 10mm borr som jag lirkade lite med så hålen blev något större. Sen kapade jag en bit virke som jag fäste i var ände på röret. Därefter kapades 2 cirklar ur en plyfaskiva. Den ena stor som rörets ände och den andra så den stack ut 5cm extra åt vart håll i röränden. Den större cirkeln fick ett hål för påfyllning av majs och en välfilad plåtbit som fästes så att hålet gick att stänga till.. I motsatt ände fäste jag en stängselkrampa så att jag kunde surra fast en bit snöre i tunnan. Nu är det bara att släpa tunnan till skogs.. fylla med majs och fästa snören runt ett litet träd. En sån här tunna kan ge sysselsättning åt vildsvinen i långa stunder.. Meningen är ju att begränsa fodret men öka tiden på åteln...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar