måndag 8 oktober 2018

Klövviltsjakt..

Tyvärr har jag blivit av med älgjakten hemmavid.. Men min stridsparskamrat från det militära äger skog och bjöd med mig på jakt. Marken ligger ungefär 5 mil bort och håller rikligt med dovhjort och vildsvin..och även rådjur... Älgkalv får han lov att jaga på marken också.. Jag fick ett pass där jag satt i en vakkoja med utsikt mot en åtel och mot ett större fält.. Ute på fältet syntes grisbök... åteln var inte skött på länge så där förväntade jag mig inte att se något... Regnet öste ner.. Vid kl0710 såg jag 2 dovhjortar rusa ut på fältet i hög fart.. Ett litet mörkt djur och ett större i ljustbrunt och vitt.. Antagligen hade angränsande jaktlag skrämt dem på väg ut till sina pass..  Jag var ju på plats före kl0600.. Jag fick inget skottläge då de var på språng och över 100m bort..  En ekorre och en rovfågel observerades.. men sen bröt vi för kafferast vid kl1020. Vi bestämde oss för att jaga en sväng på eftermiddagen också.. Jag stannade och kollade på den gamla grållen i ladugården.. Sen tjötades det i några timmar och min vän gjorde käk på vedspisen.. Vid kl1500 visade kompisen mig till ett annat pass... högt läge med utsikt ner mot en grisåtel.. I terrängen fanns det massa grisbök.. Jag satt på passet fram till 1830 ungefär.. men det enda jag såg var ringduvor....Jag vandrade körvägen ner till boningshuset.. grisarna hade jobbat bra och gjort bök mitt i vägen och vägen såg tilltufsad ut minsann.. Jag tackade min kompis för dagens jakt och åkte hemåt. När jag hade kört 5 km så fick jag se 20 talet dovhjortar vid vägen bakom viltstaketet..
Efter ytterligare 1 km så fick jag se lika många till! Det verkade finnas bra med hjort i krokarna..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar