tisdag 25 september 2018

grisjakt på gång..

Träffade på bonden när jag vittjade grävlingfällan på andra gården idag... Bonden berättade att jaktlaget som jagar på angränsande mark sett bök utav vildsvin bland hans majs. Så jag fick numret till en kille i laget.. Tanken är att passa runt åkern när tröskningen kör igång.. Finns det gris så måste de ju därifrån på något sätt..  Jag tog en koll vid vaktornet också när jag ändå var i farten.. bonden har nämligen sått vete.. På åkern satt det säkerligen 500 fåglar.. mest ringduvor och kajor.. Jag gick ett varv runt åkern för att se efter grisspår.. men det fanns bara spår efter älg, rådjur, räv och grävling... Fåglarna som jag åtlade med häromdagen var försvunna också... alla 33 st! En gammal farbror gick förbi när jag gick till bilen.. Vi samtalade en stund och lustigt nog hade han jagat där som ung.. han hade haft en värmländsk tunnelfälla i skogskanten som han kunde se med kikare hemifrån sitt hus.. men nu var den tiden förbi.. Bössorna var sålda och det märktes att han saknade jakten.. Nu promenerade han mest och tittade på naturen.. inte fy skam det heller..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar