lördag 1 september 2018

bjuden på duvjakt..

En kompis bjöd med mig på duvjakt.. Första gången jag åkte med till hans mark..han har jagat med mig på mina marker några gånger så nu var det hans tur att bjuda in. Marken bestod av åkrar.. en bäck med en lövträdsridå genom marken och ett berg i ena änden. Duvorna flög kors och tvärs och vi satte oss på varsitt ställe. Jag fick med mig en kvinna med 2 apporterande hundar.En fasan sprang i andra änden av åkern.. Efter en timme insåg vi att duvorna flög för högt och på fel ställe. Vi bytte pass. Denna gång gick kompisen upp på berget och jag ställde mig i trädridån längs bäcken. Duvorna slog på bönorna som odlades på en utav åkrarna.. Några duvor passerade.. och några till. Alla tycktes flyga för högt.. Rätt vad det var så kom det en inom skotthåll och den stendog. Jaktcockern fick apportera.. Duvorna flög återigen högt...men jag gjorde ett försök på en som var ett gränsfall...den träffades och tappade höjd...Jag följde med blicken och hundarna skickades efter. Duvan ramlade i bäcken och kom flytandes bakom mig.. Hundarna hade missat det men fick en ny chans att leta.. Ena jycken slängde sig i vattnet och apporterade..Vi insåg att duvorna flög för högt så vi tog oss bort till berget vi med. Kompisen hade skjutit 3 duvor som hundarna fick efterapportera.. Vi jagade en liten stund till men sen packade vi ihop.. Trög jakt men vi fick ju några var trots allt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar