lördag 28 juli 2018

skyddsjakt

En hönsbekant har blivit av med höns 2 nätter i rad. Något djur har tagit sig in i hönsgård och dessutom fått upp en dörr som var reglad utifrån med en vedklamp. Jag gissade på mård då alla höns legat kvar och några var uppätna. Rovfåglar kommer dagtid oftast och kommer inte in genom nättaket.  Hönsägaren gissade på räv. Jag tog och satte mig i ett växthus på gården så att jag kunde övervaka en del av slänten bakom hönsgården.  Klockan var 2130 kanske? Hönsen kacklade då och då men av oförklarlig anledning.. Vid 2230 gick hönsägaren och stängde om hönsen som hon brukade.. Och jag fick se något dra iväg i slänten och in bland ormbunkarna..  Det såg faktiskt ut att vara en grävling.. Jag satt kvar en timme till... testade muspip utan resultat.. en räv borde kommit på det ljudet. Jag åkte hemåt och när jag kört knappt 1km fick jag se en grävling leta mat i diket.. det kan ha varit den jag såg.. vem vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar