tisdag 26 juni 2018

Skyddsjakt på grävling..

Tog med lilltösen ut på skyddsjakt ikväll.. Tanken var att göra ett försök på grävlingarna som bosatt sig inne på bondgården. En utav grävlingarna haltar så den har antagligen blivit påkörd eller skadad på annat vis. Vi var på bondgården vid 2100. Vi gick ett varv runt gården och sen satte vi oss i kanten där bonden har sina "foderkorvar".. det var ju där jag såg grävlingen sist. Vi satt med ryggen mot några ensilagebalar och bevakade grusplan.. hästhagen och en vägkorsning. Efter en stund kom en liten harpalt springande. 2230 kom det något svartvitt lunkande längs vägen.. en halt grävling! Den gick ända fram till den öppna "foderkorven"..men i sista stund blev den skrämd av något och hoppade ner i diket.. Nu var den på grannens mark.  Jag gick sakta fram till "foderkorven" och spanade ut på grannens åker. Jodå..5m bort svajade det i stråna.. grävlingen var kvar. Jag stod still och efter 5min kom grävlingen upp på vägen och hoppade ner på bondens mark. Jag höjde bössan och fick skjuta grävlingen på flykten.. den kastade när jag höjde bössan. Det blev 2 skott men den blev på plats i vart fall.. Tösen som var med på jakten tyckte att det var spännande... Det finns 2 grävlingar till på gården men nu fick vi den halta.. de andra hinner jag nog plocka bort inom kort. Lite lurt med grävlingar under hus..har bonden otur så spricker och rasar hela grunden..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar