måndag 25 juni 2018

Gårdagens grisvak..

Igår åkte jag iväg till mitt vaktorn. På vägen till tornet fick jag syn på grävlingen som bor under bondens uthus. Den var vid "foderkorvarna". Den ska jag skjuta tänkte jag men när jag var 5m ifrån den så klev den ut på grannens åker. Där stod den länge och jag kunde lätt ha sprungit fram till den. Strunt samma..det kommer fler dar. Jag åkte ner till tornet..jag började vakpasset med att spraya lite tjära från vakgluggen...för att dölja min vittring. Klockan var 2200 och det dröjde inte länge innan en räv visade sig. Jag hade svårt att avgöra om det var en valp eller vuxen så den fick gå. Vid 2300 började det knaka i buskaget.. det lät som grisen var på väg. Brak och knak..prassel.. Det blinkade på mobilen så nåt var framför åtelkameran. Jag kollade i mobilen men de första 3 korten var tomma. På 4e kortet stod det en gris! Gött.. nu är den bara 20m bort i snåret.  Plötsligt fick jag se nåt springa över åteln.. en gris! Den försvann men en stund senare gick den ut på åkern. Jag följde med pipan.. det var en galt av puckeln på ryggslutet att döma. Jag väntade in rätt läge... jag ville att den skulle stå med trynet ut mot åkern och när den vände sig lät jag skottet gå! Kaboom! Grisen kastade omkull och några ben sprattlade upp över spannmålet.. den lade sig på fläcken. Jag smsa bonden och samtidigt hörde jag mer prassel från höger.. Plötsligt fick jag syn på en större gris..även den en tydlig galt. Jag väntade in rätt läge och sköt även den. Den dog knall fall. Jag smsa bonden igen.. jag har skjutit 2 grisar om det inte var den första som återuppstod..men det tror jag inte. Den andra var större.  Ta min traktor sa bonden men det satt fel redskap på den och ingen skopa. Jag knackade på hos en jagande granne och som väl var kunde han hjälpa mig att få fram grisarna med 4-hjulingen.  In i bagagen med dem och hem och fixa resten. Grisarna vägde ca 60 och 70kg... 2 galtar..troligen födda förra året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar