lördag 3 mars 2018

Syrar vitkål

Testar att syra några burkar vitkål.. det ska vara nyttigt för magen sägs det.
Jag började med att strimla vitkål.. sen saltade jag det hela och lät det stå en stund. Sen gick jag på och började pressa och mosa vitkålen så den började vätska sig ordentligt. Därefter stoppade jag vitkålen i glasburkar som jag haft i ugnen på 100 grader i 10 min för att ta död på bakterier.  Vitkålen pressades ner till 2/3 i burkarna så all kål låg under vätskan. Sen stoppade jag ner en plastpåse i burken som jag fyllde med vatten och knöt ihop.. sen åkte locket på..  Burkarna ställdes mörkt i rumstemperatur och ska stå så i en vecka eller två.. Varje dag ska man lätta på trycket både morgon och kväll.. och när de slutat jäsa så ställs det i kylen i 3-4veckor innan det äts.. Vi får väl se hur det går...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar