torsdag 8 februari 2018

Vakat

Satte mig i gristornet klockan 2015.. Det var hyfsat dött fram till 2200.. då fick jag se några mörka fläckar på åkern.. det visade sig vara 3 rådjur.  Jag hörde gäss kackla på avstånd.. 2300 började alla rävar i byn att skälla och vråla samtidigt.. det var nog minst 5-6st. En räv kom längs bäckfåran men jag var inte beredd i första gluggen..jag flyttade bössan till andra gluggen för att ta räven längre fram på stigen.
Men räven måtte ha svängt ut på åkern bakom trädet istället.. Jag hörde att rävarna skrek till höger bakom tornet så jag gjorde mig beredd på nästa. Vid 2350 kom det en längs stigen.. jag fick in den i kikaren och gjorde ett pip med läpparna..den stannade och jag sköt. Pang och räven blev på plats... ytterligare 2 rävar verkade vara på väg mot stigen...men då åkte en snöplog förbi och skrapade i asfalten på vägen bakom tornet. Rävarna tystnade och det blev heldött.. jag satt kvar till 0130.. Räven som jag sköt visade sig vara en hane..en fullpälsad, stor och tung sådan.. det blir till att väga innan den flås. Räv nummer 18 blev detta..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar