söndag 4 februari 2018

Vakat med sällskap..

Broder Tuck ville åka med på ett vakpass. Själv hade jag tänkt mig att sitta i det nya tornet men han ville att vi skulle sätta oss i vaktornet. Sagt och gjort.. vi var på plats 2030 ungefär.. Tuck tyckte att det var för mörkt och lika bra att åka hem..stjärnklart men ingen måne uppe..Äh månen kommer väl viskade jag..
Det brötade en hel del när vi knödde oss in i tornet..frusna brädor som knakade. Broder Tuck hade svårt att sitta still och prasslade med kläderna....jag som knappt brukar andas på vakjakt.  Efter en halvtimme hördes första räven uppe i skogen.. den kom närmre och skällde i åkerkanten 250m bort. Sen fortsatte den bort mot bondgården med jämna skällande.. ytterligare en räv hördes. De tystnade ca 600m bort. När det är tyst så kommer de snart viskade jag till Tuck.. rävarna brukar sätta sig och spana på långt håll innan de vågar sig till åteln. Mycket riktigt så hördes prassel bakom oss.. Jag fick se räven nedanför tornet.. Tuck såg inget.. Jag fick upp bössan och fick in räven i kikaren..PANG! Räven lade sig platt.. Tuck undrade vad jag sköt på.. Räven sa jag..den ligger där 15m bort. Va? Jag ser ingen sa Tuck. Det var rätt mörkt om man säger så..
Tuck tyckte att vi skulle packa ihop så vi gjorde det.. räv nr17 var en tik..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar