söndag 11 februari 2018

Helgens rävjakt...

Gemensam rävjakt i bygden stod på schemat..
Jag tog med broder Tuck och terriern.. Vid samlingen stod det runt 40 pers.. Vi delade upp oss på tre olika marker..  Där vi jagade släpptes en smålandsstövare.. och Tuck och jag passade vid varsitt gryt.. Ett rådjur kom farande på brorsans pass så han trodde att hunden jagade rådjur.. ägaren hävdade bestämt att det inte var så.. Jag fick se hunden på nära håll så jag gick och undersökte men det visade sig vara räv trots allt. Tuck misstänkte att det låg räv inne i grytet där han passade.. Jag gick upp med terriern och vi gjorde ett försök.. men hon höll på att nosa utanför och stack iväg på spår runt grytet tre gånger.. Jag skickade in henne i grytet men det blev inget napp.. Stövarn drev räven ner till grytet där jag tidigare passat.. Jag hade för övrigt sett att det fanns ytterligare ett gryt 150m bort och att det låg grävling inne i det stora grytet. Vi gick till det ensamma hålet då det såg ut som räven gått in där.. Men hunden visade inget intresse och det tycktes inte stämma mot pejlen. Vi tyckte att det verkade som om att räven grytat uppe i bergsbranten.. vi letade och hittade ett hål. Jag släppte hunden vid hålet men hon sprang raka spåret ner till det stora grytet och började skälla som besatt.. Hade räven gått in hos grävlingen? Nä..det fanns inga spår och nu hittades ännu ett hål uppe i berget. Terriern ville inte överge grävlingen.. den låg rätt bra till om man hade haft spaden med i ryggsäcken.. tiden var tyvärr för kort för att hinna hämta i bilen och fixa ut den före jobbet. Hunden skällde i 45min innan jag fick henne att ge upp.. Kompisen som släppt sin unga stövare på en av de andra markerna hade haft flyt.. 2 fällda rävar hade det blivit. Här är bild på grävlinggrytet och grävlingspåren utanför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar