onsdag 24 januari 2018

Vakat räv och gris..

Jobbade till 2130 ikväll.. men då de lovat regn och plusgrader hela veckan så var det bara att ge sig ut och vaka.. Jag satt på plats i vaktornet vid 2245.. Snöandet hade övergått i regn och det smattrade i plåttaket.. sikten var ovanligt bra.. man såg 50m klart nästan.. vid 0000 kom något tassande från min vänstra sida..precis vid tornet.. Jag tittade ner och fick se en välbekant kroppsform.. räven gick mot åteln med arslet åt mitt håll.. Man skjuter inte ett oskadat vilt i baken..om man kan undvika det. Jag fick in räven i kikaren och den gick bort på 30-40m.. som väl var vände den upp bredsidan.. sträckte på sig något..typ som den hört nåt.. Inte läge att vänta.. nu lät jag tikkan tala högt, KABOOM!!!  Räven la sig platt.. där snackar vi knall och fall.. skönt.. Räven var fullpälsad och fin.. men liten i formatet.. jag har inte kollat könet men det borde vara en tik.. Detta blev räv nr 15 i ordningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar