lördag 13 januari 2018

Taxjakt..

Idag ringde en bekant som bor någon mil hemifrån mitt. Hans tax var på villovägar och nästan hemma vid mitt.. Det fanns risk för att hunden skulle fortsätta ut på stora vägen så han undrade om jag kunde åka dit. Jag tog med min pejl och åkte genast bort.. Hunden fick jag in på pejlen och han sprang i en dunge med sly. Det verkade inte bli nåt vettigt utav det hela och hunden drev inte.. Hundens ägare bad mig att försöka koppla hunden.. Visst! Sa jag och sprang genom snåren.. bägge fötterna åkte ner i sankmarken och vattnet var inte ljummet precis.. Taxen sprang och till slut fick jag ifatt den ute på en grusväg..  men den lät sig inte kopplas utan fortsatte ner i en ravin.. och vips så var den i sin gamla löpa och vände tillbaka till husse.. Kom att tänka på det gamla ordspråket.. kommer kallad men ej strax..ty född till slav är ingen tax...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar