fredag 8 december 2017

Småländskt rävbås..

Räven eller mården hade varit framme och dödat höns.. Det var på gården där jag åtlar ute i hästhagen.. Det fanns 5 stora hål i hönsgårdens nät och 5 hönor och 1 tupp hittades döda. Jag lagade hålen och sen spikade jag ihop en rävfälla av gammalt virke. Virket var från gjutformen när jag gjorde gödselplattan på gården. Det funkade prima och efter några timmar var fällan klar. Luckspärrarna gjordes av plåt. Gillertråden sitter skyddad bakom några brädlappar.. brädlapparna ser även till så att pinnen med spiken inte glider upp. Funktionen är följande... luckan hålls uppe av hävarmen vars tråd går ner till en spik.. bakom trådens ögla sitter en ögla från en tråd som går in genom ett hål i fällan.. inne i fällan är en höna fastknuten. Räven drar i hönan.. öglan åker loss från spiken och drar med sig öglan från hävarmen.. smack! Luckan slår igen och plåtblecken fjädrar ihop men fjädrar ut igen och låser luckan.. Fällan kan byggas med nät i gaveln men jag valde att bygga den tät.. På golvet kastades en skyffel spån från hönshuset och fjolårsgräs..  fällan ser inbjudande ut..
Måttet är uppskattningsvis 80x80x250cm.. jag har faktiskt inte mätt en enda bräda... så jag vet inte säkert...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar