måndag 11 december 2017

Jagat och åtlat

Det snöade igår kväll så jag åkte ner till vaktornet och kollade läget. Räven hade sprungit från bondgården längs grusvägen ända fram till åteln. Jag kastade ut några nävar gott till räven. Sen åkte jag upp till bondgården och försökte mig på att skjuta några kajor. Kajorna är varska så det sket sig. Utanför vakloftet fanns inga rävspår men räven hade gått bakom ladan vid gödselbrunnen.. och fortsätter den gå där så finns en fin glugg i ladugårdsväggen. Jag åkte vidare till gården med grävlingen i grunden.. Där fanns rävspår vid grävlingfällorna..men de funkar dåligt i frostväder så det är inte lönt att gillra.. gillret fryser. På nästa gård där kråkfällan och vakkojan står flög det en hel del fågel. 3 duvor..1 skata och 1 kaja lyckades jag peta ner. De slängdes som åtel vid vakkojan. Räven hade gått upp på kullen där kojan står.. någon meter från kojans dörr. Räven hade även snokat runt kråkfällan.. och en liten harpalt hade sprungit mellan ensilagebalarna. Jag fyllde på med käk i kråkfällan..fortsatt inmatning. Jag åkte vidare till hästgården för att kolla åteln där... men det fanns inga spår..  Här är en bild från åteln vid vaktornet..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar