lördag 2 september 2017

Kräftfisket..

Vi deltog i Delsjöns kräftfiske igår kväll.. broder Tuck och jag..  En plats kostade 400kr och då ingick 6 burar och 2 håvar samt bete. Betet bestod av mört, braxen och regnbåge. Sjön var indelad i olika sträckor som var markerade med färg på kartan. Vi valde ett område som vi trodde på. En promenad på 600-700m men sen var vi framme. Jag vecklade ut mina burar och betade dem fort..och när mina var i vattnet så hade Tuck börjat beta sina. Klockan var 1630 och vädret soligt och fint även om vi satt i skuggan. Efter en halvtimme fick vi provlyfta några burar utifall att det var gott om kräftor. De gapade tomt.. Det finns karp i sjön så kräftorna kommer väl inte fram förrän det blir mörkt.. Betet doftar väl inte så långt i stillastående vatten..normalt sett så har vi fiskat i åar och där kan buren vara full på en kvart. Vi hoppades på mörkret och det var det som behövdes.. Tuck och jag fick 20-25kräftor vardera.. ingen stor mängd men tillräckligt för att vi skulle känna oss nöjda. Vid 2300 gick vi hemåt.. fisket slutade tolv och hade man orkat så kunde man flyttat sina burar och fått fler kräftor. Bara man samsades med övriga på sträckan..det var rätt gott om plats så man hade inte behövt lägga sina burar så tätt som vi gjorde..  Kräftfisket var något som vi antagligen gör om nästa år..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar