onsdag 2 augusti 2017

Vakat räv..

Kollade av åteln under kvällen och såg att kråkorna som jag åtlat med försvunnit. Satte mig därför  i tornet vid 2100.. tre rådjur passerade...och vid 2200 kom en rävvalp. Jag sköt den i huvudet när den kikade upp i vetet och den la sig. Sekunden efter började det klampa.. och en älg traskade fram knappa 10m från tornet. Jag satt kvar för det kunde komma fler rävar.. Det prasslade och sorkarna skrek... rävskall hördes på andra sidan åkern. Men det kom inget mer och nu var det kolsvart ute.. Att gå och hämta räven i mörkret och brottas med en älg var jag inte så sugen på.. jag beslutade mig för att stanna i tornet och invänta ljuset.. men 0315 började det blixtra och åska.. inte lönt att sitta i ett torn under höga träd.. bättre fara hemåt innan regnet börjar. Jag famlade i mörkret fram till bilen och körde för att vända en bit bort på grusvägen.. och där stod älgen.. 50m från där bilen stod. Älgarna är vana vid människor på denna mark och sticker inte iväg som andra älgar brukar göra.. Räv nummer 8 fick bita i gräset och den hämtar jag hem imon..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar