söndag 13 augusti 2017

Nattens vak

Igår satte jag mig i vaktornet igen.. Denna gång hade jag med mig min dotter ut.. en blivande jägare förhoppningsvis.. Klockan var 2100 och det regnade.. grisen lär väl inte bry sig om det?
Det smattrade i plåttaket så skogens ljud försvann.. Tösen tröttnade innan det blivit helt mörkt.. Tur att jag tog med en badenbaden dyna som hon kunde sova på.. Framåt tolv tröttnade även jag.. sikten var dålig i mörkret. Jag kröp ihop på golvet även jag.. 1kvm är inte så stor yta att dela på.. Jag satte mig upp igen vid 0200.. men tröttheten gjorde sig påmind.. man fick vila lite till.. Framåt 4-5 var det ljust.
En hare skuttade förbi.. fåglarna började kvittra.. och vid 0600 åkte vi hem.. Grisen hade säkert varit framme under natten även om vi inte såg eller hörde den..  det blir till att ta nya tag.. på tisdag skördas vetet och då blir dessutom bockarna lovliga..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar