torsdag 24 augusti 2017

Bondgårdsrens..

Tog lite sovmorgon så jag var inte på bondgården förrän närmare 0800. Ungefär 100st kråkfåglar satt vid ladan och de försvann illa kvickt. Jag satte ut mina bulvaner och gömde mig bland nässlorna. Även om det gick trögt så blev det några.. 1 kråka.. 2 skator och 4 kajor. Jag tog en promenad ut i majsfältet.. och en ringduva passerade bössans mynning..  Jag stack ner till vaktornet och kollade läget.. rådjuret som jag åtlat med var numera ett maskspäckat sådant. En bärkasse äpplen och dagens fåglar blev åtel.. Jag åkte vidare till en annan gård.. gården med duvorna. På taket satt runt 50 duvor. Jag kastade upp en näve grus för att få dem att lätta.. och de flög omgående iväg och satte sig på ett annat tak.. surt! 2 duvor fick jag trots allt.  Jag åkte bort till gården med vakkojan.. och jädrar!! Där satt hela bygdens kråkfågelbestånd.. säkert 100 kråkor och 200 kajor. Men när jag parkerade och klev ut så lättade de.. och flög i fel riktning för att jag skulle kunna skjuta.. Inte ett skott fick jag avlossa..   Frågan är om man inte ska ta och gå upp riktigt tidigt imorgon och hoppas att de kommer dit igen... Dagens lunch blev ringduva och kantareller.. mums..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar