söndag 2 juli 2017

Vakat räv

Ikväll vakade jag från mitt vaktorn.. Fick ju ut rätt mycket köttslamsor härom veckan så det borde vara drag på åteln ännu. Jag hade med en spann ruttna ägg och började med att kasta ut dem på några öppnare fläckar bland gräset. Klockan var 1800 och jag klättrade upp i tornet. Det dröjde inte många minuter innan en rävvalp visade sig. Den satte sig bakom en grästuva och slickade på ett krossat ägg. Jag väntade och hoppades att den skulle kliva fram.. Det gick trögt så jag sköt den när den tittade upp istället.. rätt i halsen med 22wmr.
Räven sprattlade och la sig platt..  Jag satt kvar.. det blåste kraftigt i byarna så det var inte lätt att höra nåt. Vid 2200 sprang något förbi i ögonvrån.. en räv eller grävling.. 2215 så tittade en räv upp i buskaget men den försvann igen.. Jag packade ihop.. Räven vägde 3200gram.. ungefär som en katt i formatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar