tisdag 16 maj 2017

Tjänstgjort i kronans kläder..

Ägnade några dagar åt landets försvar i veckan som gick. Tältade och stod på post..säkrade terräng..Det militära livet gillar jag.. och den skarpa stridskjutningen som genomfördes var riktigt skoj. Pskott.. kulsprutor.. ak4 och gevärsrök.. det dundrade på bra i terrängen. Men det krockar något med mitt miljöintresse.. men man får glädjas åt att många småkryp och växter gynnas på skjutfälten.. det finns gott om steklar och bålgetingar bland annat.. samt diverse örter som gynnas av att marken bränns. Spårljuset har en tendens att sätta eld på gräs och ljung.. Nu vill en utav befälen att jag ska ta en befälskurs då jag har en oerhörd kompetens inom det militära livet.. 24års erfarenhet har satt sina spår. Hemvärnet behöver folk på diverse poster.. sjukvårdare.. fordonsförare.. skyttesoldater och befäl. Har du gjort värnplikten så kan du gå med. I annat fall kan du gå en kortare grundläggande militär utbildning.. gmu. Den var tidigare på 3mån men ska enligt uppgift vara förlängd till 4mån.  Efter utb så kan du gå med i hemvärnet. Det finns även andra frivilliga föreningar.. såsom fro.. frivilliga radio organisationen.. de reser master och signalerar. Fmck frivilliga motor cykel kåren utbildar ordonnanser..
Sen finns bilkåren som utbildar fordonsförare på terrängbilar.. lastbilar.. bussar och bandvagn... .  Det finns en hel del olika alternativ.. och alla har de en god gemenskap det kan jag garantera. Tveka inte om du känner dig nyfiken.. gör din samhällsplikt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar