lördag 15 april 2017

Kråkjakt..

Gick upp tidigt för att jaga kråkor.. Strax efter 0500 var jag på bondgården och riggade upp mina bulvaner ute på åkern. Över byn flög mängder med kajor. En timme senare kom hela flocken på en gång.. Jag höjde bössan men avstod från att skjuta då hållet blev för långt. Men nu hade alla i flocken sett mig trots lövcamo och ansiktsnät. Resterande fåglar vid passet flög förbi för högt. En hare skuttade förbi.. en hackspett trummade på en telestolpe och några tranor trumpetade.. men det var det som hände. En kråka började skräna som en partytrumpet.. men det var ingen kråka.. det var tydligen jaktgrannen som gett sig ut för att ge kråkorna en omgång.. men lockandet får han nog öva på om det skall bli nåt. Jag åkte till en annan bondgård.. där höll bonden på att köra gödsel.. det luktade rejält och man ska ju passa på att andas när det är näring i luften.. Jag ställde upp bulvanerna i änden på ladugården, fåglarna vill ner till den öppnade foderkorven och äta. En häger och några kanadagäss passerade.. även en flock måsar på hög höjd. Men sen kom det en duva och blev på plats..  och sen några kajor och även en kaja blev på plats. Ytterligare 2 duvor dök upp och landade vid bulvanerna.. jag smög fram och fick bägge i ett skott. En flock korpar flög förbi och några kråkor. Och några kajor som jag bommade. Jag åtlade med fåglarna bakom gården vid min vakkoja. Då det var dåligt med fågel så testade jag ännu en bondgård. Där satt över 100kajor men de satt på fel ställe.. åt det hållet ville jag inte skjuta.. hade säkert kunnat få ner en hel del annars. Jag ställde mig där det gick skjuta.. Bonden dök upp och erbjöd sig att skrämma ut några duvor ur ladan. Omgående sköt jag 3 duvor och en kaja..  Det kändes fint att skjuta och träffa alla när bonden stod brevid.. Just på den gården är duvorna till stora bekymmer..
6 duvor och 2 kajor blev dagens resultat.. magert men gott att få bort några från gårdarna.. de har en tendens att bli fler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar