lördag 1 april 2017

Åtlat och tjärat

Majsbomben var färdigjäst.. lika bra att köra ut den till skogen. Jag hällde ut hälften vid hemmamarkens första torn.. där har jag tjärat sen tidigare. Sen gick jag till rävåteln vid markens andra torn.. Där hällde jag ut resten i en ihålig stubbe.. tjärträdet verkade orört. Jag åkte vidare till nästa mark.. rättare sagt till mitt vaktorn. Idag såg jag flera rådjur på åkrarna i närheten.. Endast älgrevbenen och ett hjortskinn fanns kvar på åteln.. inga gäss. Jag strödde ut majs till grävlingen.. och till grisarna om de hittar dit. Jag passade på att spraya tjära på ett träd.. det har dubbelt syfte.. dölja vittring och visa om grisar varit framme. Vid bondgården flög det kajor och ute på veteåkern flög det måsar. Jag åkte vidare till bondgården med vakkojan.. Där satt det fåglar på ladugården och närmare 100 måsar på åkrarna runt gården. Morgondagen är nog körd jaktligt.. men eventuellt kan det bli pang pang på måndag morgon.. Farsgubben är ute på öringfiske nu när det är premiär.. jag får se om han fått nåt framåt kvällen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar