onsdag 15 mars 2017

Viltspår med räv..

Passade på att lägga ett viltspår idag. En död räv drogs genom marken ca 500m. Spåret fick vila 45min.. Ett ganska enkelt spår men med vissa störningar på vägen då både hare och rådjur har trampat upp spår i terrängen. Jag hämtade stövaren och kommenderade SPÅÅÅR! Han fattade direkt och började gå i spåret.. efter 100m kom vi fram där rådjuren trampat runt.. han ställde sig och vädrade..antagligen var de i närheten.. jag pekade på nytt på spåret.. SPÅÅÅÅR!... nu tog han det på nytt och hängde i.. när han började närma sig räven så ökade han takten.. Väl framme vid räven så fick han beröm.. jag greppade räven och lekte lite med den samtidigt som stövaren hoppade efter.. Han borrade in nosen och undersökte räven.. som belöning fick han 4 köttbullar som jag hade i fickan.. Tanken är att jag skall öva med rävspår varje vecka till nästa säsong..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar