lördag 11 mars 2017

Rävjakt..

Idag var det rävjakt med stövare några mil hemifrån.. Lika bra att lasta in terriern och åka dit tänkte jag.
På vägen till samlingsplatsen såg jag flertalet dovhjortar... först en flock på 10 djur och sedan en flock på bortåt 30 djur. Ett gäng gubbar och ungdomar slöt upp på morgonkvisten och vi tog oss ut till passen. Jag fick ett fint pass där ett skogsparti korsade en grusväg. Stövaren släpptes 300m bort och det blev nästan upptag direkt. Drevet buktade fint bortåt kanten på ängarna så jag misstänkte hare. Drevet gick inom 300-800m i en timme.. sen gjorde det en lov runt mig och hunden passerade 150m bakom mig. På radion hördes det att de sett räven och att den vänt vid en passkytt. Någon annan hade haft den på 50m håll.. Nu blev det mer spännande och drevet kom in på 250m men passerade utom synhåll. Det tog tvärstopp och hunden stod stilla en bra stund. Sen gick den sakta tillbaka i samma löpa.. Räven måtte ha grytat så vi tog oss dit. Men nåt gryt kunde vi inte hitta.. bara en rotvälta men det var inte mycket till hål in i den.. terriern kunde inte hitta någon räv. Vi gick tillbaka en bit och kollade vid gården där drevet passerat.. Det fanns några hål under en husgrund om den kunnat smita in där måntro? Terriern nosade lite extra vid ena gaveln men inget större intresse för att krypa in. Vi ställde oss på nya pass och den här gången ställde jag mig på ett jordgryt. Stövaren släpptes vid åteln på marken.. Jag såg en hel del vildsvinsbök i terrängen så det sprang nog en och annan gris där i skogen också.. Stövaren fick inte upp någon räv så vi samlades för grillning..  En utav jägarna visade sig vara en flitig Afrika jägare med flertalet lejon..elefanter krokodiler mm på sitt samvete.. det mesta var skjutet på skyddsjakt där nere. Inget som lockar mig direkt..  Efter korven tackade jag för mig men jakten skulle fortsätta resten av dagen.. härligt i strålande vårsol. På vägen hem åkte jag förbi en utav bondgårdarna där jag jagar.. och såg man på! Hela ladugårdstaket var fyllt av fiskmås!! Lika bra att skrämma bort dem innan de ställer till med jävelskap på gården. Jag laddade bössan och gick runt ladan.. upp for flocken men jag hann plocka ner en iallafall.. sen blev det tyst och lugnt på gården igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar