torsdag 16 februari 2017

Skogen med stövarn..168h

Släppte stövarn på ett rävspår nere på isen.. Han drog iväg en vända men kom åter efter ett tag. Han undersökte åteln och stack iväg på nytt..men kom tillbaka igen. På vägen där jag  sköt haren stack han iväg igen.. nu gick det längre bort.. och drevet var igång. Det buktade länge i en bergsbrant så till sist gick jag dit för att leta gryt. Något gryt fanns det inte och inte heller någon spårsnö. Drevet gick fort genom marken och över på grannmarken där det ligger fullt utav sprängsten och timmerhögar.. Än en gång så var det bom stopp där borta.. Hunden kom tillbaka i sin egen löpa.. Sen stack han iväg vid en av mårdfällorna.. nytt drev i en tät skogsdunge..  Det var tätt och svårt att komma närmre.. Hunden hade tappt flera gånger om men vägrade släppa spåret.. Det gick inte att kalla in honom heller så jag började bli lite lagom förbannad.. På timmervägen utanför dungen fanns det rävspår och harspår.. Jag gick in i det täta och där fanns en hel del rävspår där med.. Jag fick avbryta hundens arbete för nu ville jag hem.. Jag gick 250m genom skogen och kom in på 40m men hunden stack bortåt igen.. Till sist tog jag och sprang genom skogen 300m över stock och sten och kom ikapp hunden..puh!! Han var lagom trött efter 6h i skogen och 3.6mil på pejlen...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar